hous icon

Wat heb je nodig om jouw woning te verkopen?

Als je een woning wilt verkopen is het belangrijk om jouw koper volledig te informeren over alle aspecten van je woning. Dat is ook de reden dat je een waslijst van documenten moet aanleveren bij je makelaar. Hieronder een overzicht van wat wij allemaal nodig hebben.

Minimaal benodigd voor het verkopen van een woning

Deze documenten zijn altijd nodig voor het verkopen van een woning

Woonhuis & appartement Extra voor appartementen
Getekende opdracht tot dienstverlening
NVM vragenlijst
Lijst van zaken
Akte van levering
Energielabel
Kopie identiteitsbewijs
Splitsingsakte
VVE MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP)
VVE Begroting van het huidige en/of aankomende jaar
VVE Balans van de afgelopen 2 jaar
VVE Notulen van de afgelopen 2 jaar

Soms benodigd voor het verkopen van een woning

Onderstaande documenten zijn alleen nodig als de situatie zich voordoet.  Een Woningborg certificaat lever je bijvoorbeeld alleen aan als je deze hebt.

  • Alle akten waarin rechten gevestigd zijn of worden genoemd die betrekking hebben op je woning
  • Garantiecertificaten (bijvoorbeeld Woningborg, SWK)
  • Aanschrijvingen van de gemeente en nutsbedrijven
  • Onderzoeks- en saneringsbevelen van gemeente of provincie
  • Samenlevingscontract (indien hierin afspraken zijn opgenomen over de woning)
  • Verklaring van erfrecht
  • Akte van scheiding en verdeling
  • Kopie van huur-, lease- en huurkoopcontracten
  • Alle overige VVE stukken die je in de afgelopen 2 jaar hebt ontvangen
  • Alle overige documenten waarvan je denkt dat deze relevant zijn voor de verkoop van je woning

Help! Ik kan het niet vinden.

Weet je niet waar je de documenten die je nodig hebt voor de verkoop van je woning kunt vinden? Dan helpen wij je hieronder verder. Uiteraard kunnen wij je ook persoonlijk verder helpen bij vragen.

Vragenlijst en Lijst van Zaken

De Vragenlijst en Lijst van Zaken zijn belangrijke juridische documenten. Hiermee voorkom je conflicten over gebreken en welke zaken wel/niet bij de woning horen. Vul deze dus zorgvuldig en eerlijk in.

De Vragenlijst en Lijst van Zaken kan je terugvinden in MijnHuiszaken. MijnHuiszaken is jouw digitale klantdossier en als je bij ons klant bent, ontvang je van ons een persoonlijk dossier voor jouw woning. Inloggen kan hier.

Getekende opdracht tot dienstverlening

De opdracht tot dienstverlening ontvang je van Livy per e-mail, samen met een digitaal ondertekenverzoek. Je hoeft dus niets te printen!

Akte van levering

Dit document heb je ondertekend bij de notaris toen je de sleutel kreeg van de woning. Als het goed is heb je destijds een kopie gekregen van je notaris. Kan je deze niet meer vinden? Dan kan je tegen een vergoeding een kopie bestellen via MijnHuiszaken.

Energielabel

De overheid verplicht je om een energielabel te overhandigen aan de koper. Daarnaast moet je deze ook in je advertentie (onder andere je plaatsing op Funda) vermelden. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete. Meer over het energielabel vind je op www.energielabelvoorwoningen.nl

VVE stukken

De Vereniging van Eigenaren (VVE) zal jou en jouw buren regelmatig documenten sturen. Soms heeft een VVE een eigen digitale inlogomgeving, soms doen ze dit per e-mail en soms krijg je de stukken nog per post. Mocht je de stukken niet meer hebben, dan hebben de buren het vaak nog wel of kan je het vragen aan het bestuur van jouw VVE.

Splitsingsakte

Een splitsingsakte heb je alleen als je een appartement hebt. De Splitsingsakte heb je gekregen toen je het appartement hebt gekocht. Heb je hier geen kopie meer van? Soms kunnen de buren je een kopie geven of kan je het aan de VVE vragen. Als je hem echt niet kunt vinden, dan kunnen we deze tegen betaling ook voor je opvragen bij het kadaster.

Hulp nodig bij het verkopen van je woning?

Je huis verkopen is een grote beslissing waar veel bij komt kijken. Met Livy hou jíj de touwtjes in handen. Jouw Livy Coach helpt je om je huis goed in de markt te zetten en bij de lastigere zaken zoals onderhandelen en afhandelen. 

Laat ons jouw vertellen hoe we jou kunnen helpen en neem contact met ons op!

Livy verkooppakket

Tarief: € 2.850,- incl BTW
Je betaalt slechts € 350,- opstartkosten!
De overige kosten betaal je achteraf bij de notaris.

Ook je woning verkopen met Livy? Start hier:

Naam *
Adres te verkopen woning *
Opmerkingen *
AVG*
bedrijfs logo wit
Adres

Randstad 22-181-A7
1316 BM Almere

Contact
Openingstijden

Ma t/m vr: 09.00 - 17.00 uur
Buiten kantooruren: op afspraak